torsdag 21 juni 2012

En hälsning från neonatal-IVA

till er från Carina som är undersköterska och ansvarig för hanteringen av pyttetäcken fick jag idag. Hon berättade lite idag som jag inte visste om. Som det här:

Redan första gången barnet ska ut ur kuvösen för första gången har det fått sitt täcke. När man ligger på mammas eller pappas bröst är man insvept i sitt pyttetäcke.

När föräldrarna får täcket får de också ansvaret för tvätt och vård av täcket under vårdtiden. Det är fortfarande så att det är bara de barn som väger under 1000 g när de föds som får pyttetäcken.

Den här informationen hade inte jag fått innan och det var intressant att prata med Carina, hon visade det lilla lagret med pyttetäcken som fanns kvar sedan förra sommaren, påfyllningen omfattade ungefär 35 täcken och hon räknar med att det räcker över sommaren. Jag har lovat en ny leverans med täcken i september, vi har en liten start på ungefär 20 täcken som är helt eller delvis klara och utspridda hos diverse sömmerskor.

Vi önskades glad midsommar och en go sysommar!

Carina i Furulund

2 kommentarer:

  1. Go och glad midsommar och sommar till dej! Jag tror minsann att det ligger några småtäcken här och väntar på skickning till dej...Men livet tar så mycket ibland!
    kramar sålänge, pialuttan

    SvaraRadera
  2. Här finns också några täcken, men tanken är att det ska bli lite mer...
    Kram så länge

    SvaraRadera

Bloggarkiv